ඩිජිටල් තාක්ෂණය සිනමාවට බලපාන අයුරු
ඩිජිටල් තාක්ෂණය මේ වන විට මිනිසාගේ දෛනික ක්රියාදාමයේ සියලු පාර්ශවයන් ග්රහණයට ලක් කරමින් පුළුල් පරාසයක් ඔස්සේ විහිද ගොසින් ය. ජංගම දුරකථනයේ සිට සෑම තාක්ෂණික උපකරණයක් දක්වාම පැතිර ගොස් ඇති ඩිජිටල් තාක්ෂණය නිසා මාධ්ය ලෝකය තුළද විවිධ ප්රමිතීන් ඔස්සේ වේගයෙන් වෙනස්වන සන්නිවේදන ජාලයක් බිහිව වී තිබේ.
මුද්රිත මාධ්ය මෙන්ම ඉලෙක්ට්රොනික මාධ්ය ද යැපීම ඩිජිටල් තාක්ෂණය ඔස්සේ සිදු වනු පෙනේ. සිනමාව සම්බන්ධයෙන් වන ඩිජිටල් හා තාක්ෂණික ආගමනය සිනමා සංස්කෘතියේ හා ප්රේක්ෂකත්වයේ සිදුකල වෙනස්කම් මොනවාද යන්නත් ඒවා දේශීය සිනමා කර්මාන්තයට කවර ආකාරයක වබලපෑමක් ඉටු කර ඇතිද යන්නත් කාලීන අවධානයට බඳුන් විය යුත්තකි. මේ වන විට දේශීය සිනමා කර්මාන්තයේ නිෂ්පාදන හා පසු නිෂ්පාදන කටයුතු සඳහා ඩිජිටල් හා තාක්ෂණය සැලළකිය යුතු තරමකට යොදා යොදා ගන.
ඒ හා සමගාමීව එයට යොදා ගන්නා උපකරණ බොහෝමයක් ම ඩිජිටල් තාක්ෂණික උපකරණ හේතුකොටගෙන ප්රේක්ෂකයා වෙත ඉතා රමණීය අයුරින් සිනමා නිර්මාණ ඉදිරිපත් කිරීමට සිනමා නිර්මාණකරුවන් සමත් වී තිබේ. නිෂ්පාදන ක්රියා ක්රියාවලියට මෙන්ම සිනමාවේ ඩිජිටල් තාක්ෂණික ප්රවේශය ප්රේක්ෂකත්වය ටද ද සිනමා කර්මාන්තයට ද විවිධ බලපෑම් ඇති කොට තිබේ. එකී බලපෑම් පරිකල්පනාත්මක, ව්යවහාරාත්මක, වින්දනාත්මක වශයෙන් සිදුව ඇති බව හඳුනාගත හැකි ය. එසේම සිනමා ක්ෂේත්රයේ සාම්ප්රදායික වෘතීය හැඩහුරුකම් ද ඩිජිටල් තාක්ෂණික නවීකරණය හේතුවෙන් වෙනස් වී තිබේ.
සිනමාවේ ජීවය ප්රේක්ෂකයා. ප්රේක්ෂකාගාරයෙන් තොර සිනමාවක් නැත. ඩිජිටල් කරණයත් සමග සිනමා ප්රේක්ෂකත්වය හඳුනාගන්නේ කෙසේද යන්න විමසීමේදී ප්රක්ෂේපන ක්රියාවලිය පිළිබඳ අවධානය යොමු කළ යුතුය. දේශීය සිනමාව තුළ ප්රක්ෂේපණ ක්රියාවලිය වේගයෙන් ඩිජිටල්කරණය වෙමින් පවතී. කොළඹ අවට සිනමා ශාලා සියල්ලම පාහේ ඩිජිටල්කරණය වී ඇති අතර ඒ ඔස්සේ නව සංස්කෘතියක් ගොඩ නැඟී ඇත. සිනමා ශාලා ඩිජිටල් කරණය වුවත් ඒවායේ ප්රමිතියය සම්බන්ධයෙන්යෙන් විවිධ ගැටලු පැන නැඟී තිබෙි. එක් එක් සිනමාශාලාව යොදාගන්නා ප්රක්ෂේපණ යන්ත්රය හා තිරයේ ගුණාත්මක භාවය අනුව ප්රේක්ෂකයා වෙත රැගෙන යන රූපයේ ගුණාත්මක භාවය ද විවිධ අඩු වැඩි වීම් වලට ලක්වේ.
ඩිජිටල් තාක්ෂණයත් සමග ලෝකකයේ මෙන්ම දේශීය සිනමා කර්මාන්තය තුළද සීඝග්ර ලෙස කුඩා සිනමා ශාලා වර්ධනය වීමේ ප්රවණතාවක් දක්නට ලැබේ. මේ නිසා ප්රධාන සිනමා ශාලා වෙත ප්රේක්ෂකත්වය අඩුවී වීමක් දක්නට ලැබේ. කුඩා සිනමා ශාලා තුළ ප්රදර්ශනය කරනු ලබන්නේ බොහෝ සෙයින් ආනයනික චිත්රපටය වන බැවින් දේශීය ප්රේක්ෂකයාට විදේශීය සිනමාව වෙත ප්රවේශ වීමේ හැකියාව ලැබී ඇත. එමෙන්ම එමගින් දේශීය සිනමාව සඳහා ඍජු බලපෑමක් සිදුවන බව දැකගගත හැකිය. ඩිජිටල් කරණය සමග නව මාධ්ය ඔස්සේ විත්රපට නැරඹීමට හා ලබා ලබා ගැනීමට හැකි වී තිබේ. මේ නිසා ප්රේක්ෂකයා සිනමා ශාලාව වෙත යාම ප්රතික්ෂේප කොට ඇත. එසේම දුරකථන මගින් චිත්රපට නැරඹීම සඳහා වෙන් වූ මෘවූ මෘදුකාංග හඳුන්වාදීම ඔස්සේ ජංගම දුරකථනයෙන් ප්රේක්ෂකයා සිනමාව ඇසුරු කිරීමට යොමු වී ඇතබෙි ඒ අනුව ප්රේක්ෂකයා කුඩා තිරයකට සීමා වීම දැකගත හැකිය. විශාල තිරයක ප්රක්ෂේපිත රූප සිනමාව ලෙස හඳුනා හඳුනාගත් ප්රේක්ෂකයා ඒ තුළින් විඳි දැවැන්ත සිනමාත්මක අත්දැකීම්ක් ජංගම මාධ්ය හා නව මාධ්ය විසින් ආක්රමණයය කොට ඇත.
අනතර්ජාලය ප්රමුඛ නව මාධ්ය චිත්රපට නරඹන තරුණ ප්රේක්ෂකයා නිරන්තරයෙන් විදේශීය සිනමාවට සමීප වේ. එබැවින් සිනමා ශාලා ප්රමිතිකරණය ඩිජිටල්කරණය කළ යුතුය. එමෙන්ම ඩිජිටල් සිනමාවෙන් වාසි ලැබීමට නම් සිනමා ශාලා විශාල ප්රමාණයක චිත්රපට ප්රදර්ශනය සඳහා අවකාශ සැලසීම වැදගත්ය. සිනමා ප්රකාශන ඔස්සේ අධ්යක්ෂවරයා ප්රේක්ෂකයාව ආමන්ත්රණය කළ යුතුය. එහිදී තාක්ෂණය මාධ්ය ලෙස යොදා ගනු ලැබුවද මාධ්ය මත යැපීම සිදු නොවීමට කටයුතු කිරීම වැදගත් වේ. තාක්ෂණය මත පමණක් යැපෙන චිත්රපට නිරන්තරයෙන් ප්රේක්ෂකයා ප්රතික්ෂේප කිරීම් මෙයට හේතුවයි. ඒ අනුව ඩිජිටල්කරණය සිනමාවට යොදා ගැනීමේදී එය වාසිදායක ලෙස යොදා ගැනීමට වගබ බලා ගත යුතුය.
godak wadagath lipiyak
ReplyDelete